lördag 19 februari 2011

Svd eller DN

Imorse råkade vi få båda morgontidningarna i brevlådan, Svd och DN. Normalt kommer bara Svd. Det var intressant att jämföra de båda tidningarnas kultursidor och boklördag. Det var inte svårt att konstatera att DN boklördag hade mer artiklar av litterär betydelse än Svd. Kanske måste jag ta och fundera på att byta morgontidning :)
I dagens DN hade några kritiker valt ut sina favoriter på bokrean som börjar på onsdag den 23/2.
Bland favoriterna finns:
Herta Müller, Andningsgungan
Människor helt utan betydelse, Johan Kling
En dramatikers dagbok, Lars Norén
Herrana i skogen, Kerstin Ekman
En farlig förbindelse, Carole Seymour.Jones
Att lära sig själv att leva, Joan Didion
Båten Nam Le
Desideria Maryse Condé
Äventyrsklassiker

Några av dessa har även jag prickat för bl a En farlig förbindelse och Att lära sig själv att leva.
Har ni några favoriter?

4 kommentarer:

  1. Skulle gärna vilja läsa En dramtikers dagbok.

    SvaraRadera
  2. Monika: Jag vill också läsa En dramatikers dagbok, men jag har liksom inte orkat ta tag i den. Det är nog en sådan bok man får läsa i små doser. Eller vad tror du?

    SvaraRadera
  3. läst några av böckerna, gillar Herta Müllers språk, annars föredrar jag Göteborgs-Posten ;)

    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Hannele: Herta Müller har jag också läst. Jag håller med ett fantatiskt språk

    SvaraRadera