söndag 6 februari 2011

Lördagspromenad med vår i luften


På min lördagspromenad genom Stockholm på väg mot Söder i ett Stockholm där våren kan skönjas, några bleka solstrimmor letar sig fram genom ett grått molntäcke och vindarna känns inte bitande kalla. Det finns hopp om ljusare tider. På Krukmakargatan hittar jag Papercut en butik som har tidskrifter, musik, film och böcker selektivt utvalda i en härlig blandning. Engelska tidskrifter blandas med svenska, engelska böcker blandas med svenska. Utbudet av böcker är sparsmakat men mest pocket och nogsamt utvalt varken deckare eller chiclitt kan jag se. Han som jobbar där säger att de endast köper in böcker som de själva gillar.
Härlig musik fyller butiken och där andas internationell atmosfär. Jag tittar runt bland böcker och tidskrifter och hittar ett ställ med Moleskine anteckningsböcker. Av alla anteckningsböcker är Moleskine mina favoriter. Hutlöst dyra men det är något med kvaliteten och formatet som tilltalar mig. Jag hittar där en liten Moleskine för Parisälskaren. Med karta över gator och Metro och plats för att anteckna sina personliga upplevelser och museibesök och annat. Jag ska till Paris ganska snart... i juni så varför inte vara ute i god tid.

3 kommentarer:

  1. Du förmedlar så fint en härlig känsla! Just så vill jag att en bokhandel skall vara. En upplevelse som lyfter den grå vardagen till en varm och spännande känsla!
    Tyvärr är jag långt från Stockholm, annars hade jag rusat dit omedelbums!

    SvaraRadera
  2. Papercut ska jag lägga på minnet. Paris, åh vad jag är avis!

    SvaraRadera
  3. Marie och Monica,Ja, jag gillar boklådor både de som andas gamla böcker, damm och ett lugn men även boklådor i tiden med lite mer fartfylld atmosfär, Papercut är en sådan

    SvaraRadera