lördag 8 januari 2011

Bokstödet är tillbaka

Efter en tur till Indiska oceanen där jag snorklat bland akvariefiskar och läst och läst  är jag nu tillbaka till en annan verklighet. Min verklighet, hur härligt det än är att gå barafota i varm sand är det ändå jätteskönt att komma hem igen
Jag har dock inte kunnat låta blir att kika in i de bookshoparna på de flygplatser jag har besökt, inte för att köpa böcker eftersom resväskan redan var full av böcker utan mer för att se vad som fanns. På flygplatsen i Doha i Qatar fanns förutom de vanliga bokhögarna av spänningslitteratur och chiclitt även en hylla av böcker relaterade till islam  men religiösa förtecken  och böcker based on a true story, typ historier om kvinnor som omvänds eller tvingas giftas sig med fel man eller blir bortrövade.
Råkar man som läshungrig person bli fast på Males flygplats på Maldiverna får man se till att ha handbagaget fullt med oläst litteratur för där fanns varken bokshops eller tidningskiosker, men i souveniraffären kunde man hitta böcker med bilder på alla de vackra fiskar man kan se om man dyker och snorklar i korallreven.
Jag återkommer och berättar om de böcker jag läst under mina 12 dagar på Maldiverna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar