fredag 21 januari 2011

Böcker som färskvara

Jag vet inte om ni precis som jag läser bokrecensioner, artiklar om böcker och nyutkomna böcker och köper allt  som verkar intressant. Lusten för läsandet har inga gränser.Allt som verkar aktuellt och spännande, som  toppar listor, som andra bloggare rekommenderar skall införskaffas och läsas. Men när verkligheten kommer ifatt finns inte tiden att läsa alla böcker som man verkligen vill läsa utan böcker införskaffas och läggs på hög. Tiden går och nya böcker och recensioner och rekommendationer hittas, nya böcker införskaffas och de böcker som man bara måste läsa för en månad sedan men inte hunnit läsa hamna längre och längre ner i akuta "måsteläsahögen" tills man upptäcker att längtan och lusten över att läsa just de böckerna har försvunnit.
Vad kan jag lära av detta? Köp bara böcker som du har för avsikt att läsa just nu. Böcker, de flesta nuförtiden har ett "bästföredatum" man vill läsa dem så länge de finns en diskussion kring dem. Få böcker förblir kultböcker eller klassiker.

5 kommentarer:

  1. Jag håller inte alls med dig men smaken är ju olika. Tycker det är ett problem att litteratur behandlas som färskvara. En bok som inte håller om fem eller tio år är förmodligen inget att ha idag heller. Sen kanske få böcker håller femtio eller hundra år, men det är en annan sak..

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt måttlig i mina bokinköp, det blir mest faktaböcker och en och annan författare jag samlar på som jag köpter, resten får biblioteket hjälpa mig med.

    SvaraRadera
  3. fabucjonas: Vad jag menar är att en del böcker vill man läsa när de ges ut men blir glömda efter några år utan att de för den skull är dåliga böcker.

    Mimmimarie: Jag skulle vilja vara som du måttlig i bokinköp men dessvärre faller jag allt för ofta för impulsiva frestelser, men jag lånar en hel del också.

    SvaraRadera
  4. Det är så mystiskt det där med böcker som färskvara, jag själv vill gärna läsa de böcker som är på gång och blandar bara med några enstaka äldre titlar. Det måste ha att göra med att jag som läsare vill höra till ett sammanhang, iaf vill jag kunna diskutera det jag läst eller höra recensenters och bloggares tankar. Det berikar min läsning. Samtidigt så är en god bok en god bok är en god bok. Alltid.

    SvaraRadera
  5. Jag kan tycka att manga bocker blir battre om de far ligga ett tag, som till exempel nar det ar mycket hysteri om en specifik bok, da brukar jag bli "avtand" och fa skyhoga forvantningar och sabba allt. Men om jag laser den ett tag senare, da allt det dar har lagt sig lite, da brukar jag ha lattare for att se det alla andra ser, pa mitt eget vis. Sa allt ar nog relativt?

    SvaraRadera