söndag 9 januari 2011

Läst under julen


Under jullovet hann jag med att läsa 5 böcker. Eftersom jag varit ute på resa  med mest fokus på att läsa och vila och få fiktiva upplevelser under de 12 dagar jag varit borta  så blev den ganska många böcker. Jag har också tillbringat många flygtimmar men en  bok i högsta hugg. Att läsa i långa sammanhängande tidsperioder är en lyx som sällan går att genomföra i vardagen då man blir avbruten av jobb och allehanda vardagsbestyr. Den sammanhängande läsningen ger en  fördjupad läsning då jag läser långsammare och suger in varje ord, mening och läser till och med om några avsnitt. Det är härligt när man kan sjunka in i handlingen utan att bli avbruten så ofta.  De böcker jag har läst är:
Flickan som dök ner till jordens mitt, Sabina Berman
Osynlig, Paul Auster
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann , Jonas Jonasson
Bockfesten, Mario Vargas Llosa
Åt mig, Agnes Desarthe
Utförligare recensioner kommer under de närmaste dagarna, men utan tvekan är Hundraåringen de roligaste bok jag läst på väldigt länge. Flickan som dök ner till jordens mitt  den torraste. Osynlig bra bok i riktig Paul Auster anda. Bockfesten intressant, ruskig, välskriven, krävande. Ät mig... tja lättläst mysig måbrabok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar