fredag 14 januari 2011

En bokbloggares funderingar

Nu har min blogg varit igång sedan augusti 2010 och det är verkligen en rolig och givande nisch och sysselsättning för en bokslukare som jag att blogga. Det är intressant att läsa många bokbloggares ambitiösa inlägg om boktips, recensioner och annat bokrelaterat. Jag får numera tips på böcker som jag aldrig hade fått utan alla bokbloggare. En annan aspekt är att jag har upptäckt att jag läser de böcker jag recenserar här mycket mer ordentligt med pennan i handen antecknar händelser och citat, gör understrykningar än jag tidigare gjorde. Handlingen i de böckerna jag har läst den senaste tiden stannar kvar i minnet på ett helt annat sätt. Tidigare har jag varit så nyfiken på litteratur att jag läst för behållningen i stunden men nu läser jag mer med eftertanke och går tillbaka till mina anteckningar och läser om stycken i boken. Läsningen har helt enkelt blivit mer givande långsiktigt.
Men ett dilemma kvarstår. Blogga tar tid både att skriva inlägg, tänka ut inlägg och läsa inlägg. Jag försöker hitta en stund varje dag då det är lugnt runtomkring. På helgerna går jag upp lite tidigare för att blogga. Jag sitter uppe längre på kvällarna än vanligt.
Hur gör ni för att hitta tid att blogga?

8 kommentarer:

  1. Jag känner igen det mesta av det du skriver- och jo... det är svårt att få tiden att räcka till. Många av mina blogginlägg får jag fundera ut strax innan jag vaknar....:-) TV blir det inte så mycket av numera heller (kanske inte någon förlust förstås).

    SvaraRadera
  2. tja, det är ju så kul att läsa vad andra skriver och läser och inte bara sitta ensam där i sin kammare..

    SvaraRadera
  3. Det där med tid, eller bristen på densamma, är ständigt ett dilemma. Jag har så många idéer för bloggen men jag hinner aldrig förverkliga dem. I alla fall inte just nu. En av mina ambitioner är att skriva minst tre inlägg/dag men i dagsläget blir det vara ett vilket nog får ses som acceptabelt då jag bl.a. jobbar på dubbla jobb nu under vintern.

    För att över huvudtaget få till ett inlägg så skummar jag igenom min reader i jakt på intressanta blogginlägg. Dessa markerar jag med en stjärna och sedan efter jag har ätit middag sätter jag mig ner och författar ett inlägg. Om jag känner mig pigg och kreativ kan jag skriva flera inlägg för att sedan schemalägga dessa så att de inte ska dyka upp i etern direkt efter varandra.

    Detta sätt fungerar men det är inte optimalt. Om någon har andra förslag så är jag också idel öra...!

    // Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  4. Jag haller verklgien med dig, ibland kan det vara sa svart att hitta tid, ratt vinkling etc. Sjalv brukar jag ha halvskrivna inlagg sparade som anteckningar lite har och var som jag sedan funderar over och fyller pa nar andan faller in.

    Kul att du ar intresserad av Prix Femina, det vore jattekul om du ville vara med! Fundera pa saken, du behover ju inte lasa varje manad utan nar du far tillfalle!

    SvaraRadera
  5. Ingrid: Nej TV tar inte mycket utrymme i mitt liv heller.
    Hannele: Visst är det intressant att läsa alla blogginlägg.
    Annika: 3 inlägg/dag låter ambitiöst. Tack för bra tips.
    Emma: Jag brukar också skriva ner funderingar på inlägg i en anteckningsbok. Någon gång i veckan sätter jag mig på
    Ang. Prix Femina så har jag redan hittat en bok som finns på svenska Nancy Houston. Jag börjar nog med den.

    SvaraRadera
  6. känner igen mig i dina funderingar ang. bokbloggandets goda sidor.

    intalar alltid mig själv att både bokläsandet och bloggandet MÅSTE förbli en kravfri - en lustfylld - zon.
    sena kvällar, som nu, skriver jag bäst! i headern hittade jag till och med på ett eget ord på italienska för "kvällsskriverska" : )

    http://lasdagboken.blogdns.com/index.php

    SvaraRadera
  7. Hej bokstödet. Tack för besöket hos mej!
    Jag känner så väl igen dina funderingar. Fast jag har slutat med att stryka under... Skriver längst bak i boken, eller på lösa lappar.
    Gläds just nu åt att mest "bara" läsa, böcker och bokbloggare! JanB

    SvaraRadera
  8. Mind the Book: visst ska de vara kravfritt man bloggar väl för att det är roligt. Ibland blir det ju sena kvällar, men för mig är nästan alltid tidiga morgnar bäst.

    JanB: Kul att du tittar in hos mig och synd att du har tagit paus. Du har många intressanta inlägg.

    SvaraRadera