torsdag 14 oktober 2010

Petina Gappah på Intenationell författarscen

Jag läste Petina Gappahs novellsamling Sorgesång för Easterly för några veckor sedan och blev väldigt förtjust. Igår hade jag möjlighet att se henne på Internationell författarscen intervjuad av Sydsvenska Dagbladets Andreas Ekström. I samband med bokmässan läste jag några intervjuer med henne där hon berättade att hon under 2011 skulle komma ut med en roman. Eftersom jag inte tycker om noveller men tyckte väldigt mycket om Petina Gappahs sätt att skriva började jag genast att längta att få  läsa  hennes roman trots att den inte ens är utgiven ännu. Intervjun igår inleddes sorgligt nog med att hon meddelade att hon har berättat för sin förläggare att hon inte kommer att ge ut sin roman. Den var helt enkelt inte tillräckligt bra tyckte hon. Hon berättade att framgången med Sorgesång för Easterly har två sidor; lyckan över att bli framgångsrik författare och rädslan att inte leva upp till läsarnas förväntningar.
När Andreas Ekström presenterade henne gjorde han det på svenska och sa att hon är både oblyg och pratsam och det stämde verkligen någon mer avslappnad  och spontan intervju med en författare på författarscenen har jag aldrig sett. Hon är  intensiv och charmig och spännande på samma gång.
Efter att ha jobbat som advokat i Genève några år är hon nu tillbaka i Harare där hon arbetar som författare men upplever det svårare att arbeta på heltid med sitt skrivande än när hon arbetade som advokat och gick upp 4.30 på morgonen för att skriva. Hon har också planer på att skapa en fond som förser människor i Zimbabwe med böcker. Det finns ett stort behov av litteratur och alla vi ha böcker från folk som reser utomlands. Just nu skriver hon på en musikal. Jag undrar hur man ska få möjlighet att lyssna på den. För Petina Gappah är en författare man vill se, höra och läsa mer av.

1 kommentar:

  1. Så synd att romanen inte kommer ut... jag som hade längtat efter att läsa den. Jag blev också mycket förtjust i "Sorgesång för Easterly"- och det hade varit en upplevelse att höra/se denna författarinna i verkligheten (eller som det numera skrivs irl :-)- men.. hon låter säkert höra av sig igen.

    SvaraRadera