torsdag 7 oktober 2010

Mario Vargas Llosa - nobelpris i litteratur 2010


Jag hade faktiskt önskat Maria Vargas Llosa som årets nobelprisvinnare i litteratur. Jag tippade honom inte utan bara önskade n(se mitt inlägg om nobelpriset). Jättekul tycker jag att han fick det!
När jag på 80-talet läste spanska på universitetet blev jag bekant med Vargas Llosas författarskap. Jag läste några böcker av eget intresse och några ingick som kurslitteratur.

Bland de böcker som jag har tyckt mest om är Tant Julia och författaren, och Kriget vid världens ände. Jag köpte En stygg flickas rackartyg för några år sedan, på spanska, men den ligger fortfarande kvar i högen av olästa böcker. Men nu har jag andledning att plocka fram den och lägga den överst i högen av böcker som ska läsas

4 kommentarer:

  1. Här blir det Bockfesten som ska läsas - vi valde den som salongsbok i vår bokcirkel, den litterära salongen Wind Up Women. Sk abli spännande och kul!

    SvaraRadera
  2. "Tant Julia och författaren" är en bra bok. Och "Kriget vid världens ände" är en av mina favoritromaner. Jag tycker också rätt bra om novellsamlingen "Valparna" som syns på bilderna.

    SvaraRadera
  3. Petter, nu ska jag ta tag i Bockfesten också när den kommer ut i nytryck. Det ska blir spännande att ta tag i Vargas Llosa igen. Valparna var länge sedan jag läste. Kommer knappt ihåg dem.

    SvaraRadera