lördag 2 oktober 2010

Nobelpriset i litteratur 2010

På torsdag meddelar Peter Englund vem som tilldelats Nobelpriset i litteratur 2010. En av årets stora nyheter för en litteraturfantast. Dagarna innan spekuletas det i media, på jobbet, bland vänner vem som kan tänkas få priset i år.
Man har ju alltid sina favoriter som man önskar ska få detta ärofyllda pris. Jag har haft Mario Vargas Llosa som etta på min önskelista i flera år. Det var några år sedan en latinamerikan fick priset. Så kanske det är hans tur i år. Adonis är den som det ständigt spekuleras kring. Jag har aldrig läst något av honom och känner inte till honom speciellt väl. Är det någon som har gjort det? Joyce Carol Oates är en annan som det spekuleras kring. Jag har läst mycket av Oates men tycker att hon på senaste tiden är väldigt ojämn i sin kvalitée. Dessutom är hon väldigt produktiv. En poet kanske, det var ju några år sedan sist. Jag tillhör inte dem som läser poesi. Men skulle vilja, och det blir aldrig av. Jag försöker läsa någon bok av varje nobelpristagare. Jag läste nyligen någonstans att de flesta läser något av en nobelpristagare precis när de fått priset och sedan blir de glömda. Några blir klassiker t ex Steinbeck eller Hemingway, Camus andra glöms bort.
Har ni några önskemål eller favoriter som ni vill ska få årets Nobelpris?

2 kommentarer: