onsdag 6 oktober 2010

Det broderade hjärtat - Carole Martinez

För någon vecka sedan läste jag en recension om en lovande fransk debutant Carole Martinez. Recensenten skrev: "Bokens särpräglade berättarintensitet och dess stilistiska  träffsäkerhet kan få den att framstå som ett mindre litterärt mirakel". Denna mening räckte för mig för att bli akut intresserad av boken efterom  jag både tycker om franska författare och debutanter. Vid närmare efterforskningar visade det sig att författaren fått inte mindre än nio pris för romanen. Carole Martinez är fransyska men hennes farmor som var spanjorska har med hennes berättelser och livshistoria inspirerat henne till romanen.
Jag har precis fått boken i min hand och bara längtar till att sätta mig i min älsklingsfåtölj i fred och bortom störande ljud med en kopp rykande earl grey te och inte bli störd de närmaste timmarna för att dyka in i denna lovande roman med följande inledning:
"Mitt namn är Soledad. I det här landet där kroppar försmäktar föddes jag med kraftlösa armar, oförmögen att omfamna och med stora händer som inte duger något till. Innan min mor hann finna en mur att föda bakom, hade hon svalt så mycket sand att det rann över i mitt blod. Under min hud döljer sig ett högt timglas som aldrig sinar. Stod jag naken i solen skulle man nog kunna se sanden rinna rakt igenom mig. VANDRINGEN". 
Magisk realism och hyllning till skönheten utlovas också. Jag återkommer med en utförligare recension i hopp om att boken håller vad lovar och att jag inte blir besviken.

2 kommentarer:

  1. Jag har också sneglat lite åt den boken- den verkar klart intressant. Jag ska ta mig en titt på bibliotekets sida och se om de har köpt in den. (Jag gillar också franskt!) Magisk realism låter lovande....

    SvaraRadera
  2. Ingrid, jag har precis börjat men den känns härlig. Skriv och berätta om du hittar den på ditt bibliotek. Jag tycker mycket om Sekwas förlag som bara ger ut fransk (kvinnlig)litteratur.

    SvaraRadera