måndag 11 oktober 2010

Måndagsmys

Helgen blev inte läsmässigt vad jag hade planerat. Alldeles för mycket oplanerat hände som att min tonåring  plötsligt behövde hjälp med att bli förhörd inför ett prov. Middagen som vi var bjudna på i lördags blev väldigt sen och ledde till en väldigt trött och seg söndag. Oväntat besök på söndageftermiddag. När väl kvällen kom fanns liksom inte så mycket ork kvar, men lite tid till Det broderade hjärtat hade jag. Jag har kanske bara ännu läst 100 sidor men ännu lovar den gott. En bok att längta till och sjunka in i.
På väg hem från jobbet idag kunde jag inte låta blir att slinka in i bokhandeln. Jag som har lovat mig själv att inte köpa någon ny bok förrän jag läst de 4 som ligger överst i min bokhög. Men ibland när man går in i en bokhandel är det som en bok ropar till en. Man liksom bara drivs till ett omslag, en titel. Den behöver inte precis ligga på någon frontdisk utan kan ligga väl gömd i en hylla ändå dras man bara dit. Har någon varit med om det?
I dag drogs jag till Flickan som dök ner till jordens mitt av Sabina Berman, en mexikansk författare, och detta är hennes debutroman. Baksiden texten säger att författaren är djupt engagerad i natur och djur och boken handlar om en språklös flicka som är vanvårdad och det handlar om att hennes rötter förs samman med huvudpersonen som har som uppgift att få flickan att tala. Tja! Kanske! Men det är spanskspråkig litteratur och det är ALLTID av intresse. Nu är det måndag och första dagen på veckan är avklarad. Inga plikter eller annat ska störa, utan lästime...
Hur har er läshelg varit??

2 kommentarer:

  1. Det är så gott som omöjligt att gå in i en bokhandel utan att frestas till inköp (och nästan alltid faller jag för frestelsen också- ditt bokfynd verkar mycket läsvärt. (Och visst betyder omslagen ofta mycket också- vackra omslag talar med starkare röst även om det givetvis är innehållet som är det viktiga...men dock....

    SvaraRadera
  2. omslag bryr jag mej inte lika mycket om, ifall de inte är fyrar :)

    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera