tisdag 24 maj 2011

Tematrio - Nordisklitteratur

Nu är det för mycket att göra. Jag hinner knappt läsa och inte blogga heller. Förra veckan i samband med Norges nationaldag bloggades det om norsk litteratur och tematrio Nordisk litteratur. Extrakul tycker jag. Just litteratur från Norden har varit lite av glömd litteratur för mig. Jag minns att vi läste Hamsun i gymnasiet och senare läste jag Alberte serien  och där tog det stop. Mitt intresse för nordisk litteratur har ökat och kanske att det översätts mer författare från våra grannländer nu också.  Jag tycker att bland de nordiska författare finns en mängd som är värda att läsas:

Mina tre favoriter just nu är:

Carsten Jensen, Vi de drunknade
En fantastisk krönika över sjömännen från de danska staden Marstal och deras liv i land men mest på de stora haven.
 
Hans Christian Gröndahl, Lucca
Berättelsen om Lucca som förlorar sin syn i en tragisk olycka och läkaren som tar sig an henne. HC Gröndahl har en enastående förmåga att i detalj beskriva miljöer och stämningar och känslor. Av Gröndahls böcker är nog Lucca den som bok som gripit mig mest.

  Lars Saabye Christensen, Halvbrodern
Historien om de två bröderna som är så olika men ändå utvecklas tillsammans. Christensen fick Nordiskarådets pris för Halvbrodern 2002.

3 kommentarer:

  1. det finns väldigt mycket bra nordisk litteratur

    SvaraRadera
  2. Åh jag måste ta tag i Vi, de drunknade.

    SvaraRadera
  3. Hannele: Javisst är det så. Jag upptäcker nya hela tiden.
    Böcker x 3: Ja läs den. Efter 100 tunga sidor kan man inte släppa den. Jensen har gjort ett enastående researcharbete inför skrivandet av Vi de drunknade.

    SvaraRadera