lördag 14 maj 2011

De spräckliga - Hugo Hamilton

De spräckliga av Hugo Hamilton är en uppväxtskildring från 50-talets Dublin. Hugo Hamilton växer upp med en nationalistisk far som inte tillåter att barnen i familjen talar något annans språk än iriska och en mamma som är tyska.
Hugo Hamilton varvar sin egen uppväxt där han inte tilläts att umgås med vänner som pratade engelska, med pappan familj och urspring på Irland och mammans som lämnat Tyskland efter Andra världskriget.

Boken  är skriven ur ett barns perspektiv vilket ibland språligt kan blir rätt tröttsamt och lite barnsligt med sitt förklarande. När han till exempel beskriver varför hans pappa är halts uttrycker han det: för att han hade en slags sjukdom  som heter polio.
En barndomskildring med en varm omhändertagande mor och en far med fanatisk nationalistiska böjelser ter sig barndomen på många sätt idyllisk i ett efterkrigs Europa.Trots att boken är välskriven och händelser ur barndomen radas upp händer inte mycket som sticker ut, romanen lyfter inte utan med en lätt gäspning tar jag mig igenom den.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att den verkar tilltalande, en intressant historia och Dublin har alltid lockat mig. Tyvarr har jag aldrig varit dar...

    SvaraRadera
  2. Emma: Ja en fin skildring, fint språk men lite tråkig. Jag har heller aldrig varit i Dublin. Skulle gärna vilja besöka Irland.

    SvaraRadera