fredag 8 april 2011

Från biblioteket idag


David Grossman, Berätta för mig

När jag precis nyligen läste Lizzie Doron Varför kom du inte före kriget, slog det mig att jag hade dålig kunskap om  Israeliska författare. Jag har läst Amos Oz men sedan blev det stopp. Jag letade genom mina listor över lästa böcker  de senaste åren och hittade inte en enda Israelisk författare. När jag sökte på nätet hittade jag bara som nyutgiven bok David Grossman. För mig okänd.
 Ingrid är ju väldigt duktig på att hitta gömda och glömda böcker och författare och söka efter författare och med hennes inspirerande blogginlägg har jag fått lite inspiration att ta tag i och göra djupdykningar. Dagens djupdykning är alltså Israeliska författare, men jag kom inte så djup utan hittade bara en. Jag vet också att några bokbloggare ägnar sig åt bokgeografi, men Israel har jag inte sett. Kanske någon har tips om Israeliska författare.

3 kommentarer:

  1. Tack ska du ha Bokstödet- min fråga blir genast Har du läst något av Abraham Yehoshua? Hans böcker kan jag annars rekommendera. Han har ju varit på tal i nobelprissammanhang också. Själv tyckte jag mycket om hans "Friendly Fire" och även "Den befriade bruden". Jag önskar dig lycka till med ditt djupdyk och det ska bli spännande att följa dina inlägg! Lizzie Dorons bok ska jag läsa (när den väl finns tillgänglig på biblioteket).

    SvaraRadera
  2. Ingrid: Ja just det Abraham Yehoshua, Kvinnan i Jerusalem. Den har jag ju läst. Att jag kunde glömma den. Den var bra. Om jag inte minns fel tror jag att Yehoshua tillhör en sefardisk familj. Eller har jag blandat ihop honom med någon annan?

    SvaraRadera
  3. Nu fick jag genast läsa på om Yehoshua och du har så klart rätt- han är sefardisk. Extra intressant, tycker jag! Väldigt bra skriver han- och jag önskar mig flera svenska översättningar!

    SvaraRadera