onsdag 27 april 2011

Bokstödets bokalfabet

Några bokbloggare har gjort ett bokalfabet. Tanken tilltalade mig och jag började fundera och hjärnan gick igång. Det var inte helt lätt. Jag har närskådat min bokhylla och gått från bok till bok med anteckningsblock i hand, jag har också  läst igenom mina boklistor sedan 20 år tillbaka. Det var inte så lätt att välja när jag hittat fler böcker som varit favoriter på samma bokstav. Min lista ser i alla fall ut så här:

A. - Anna Karenina, Leo Tolstoj. Jag läste den för länge sedan och blev så gripen av hennes öde. Kanske jag läser om den i min klassikerutmaning.

B.- Brott och straff, Fjodor Dostojevskij.  En bok som bara blir bättre ju fler gånger jag läser den.

C.- Chocolat, Joanne Harris. Jag som chokladälskare kunde inte låta bli att ta med denna bok. Härlig bok om chokladens förmåga att ändra människors kynne.

D.- Dödgrävarens dotter, Joyce Carol Oates. En oerhört gripande roman som jag sträckläste i somras under några regniga dagar på landet. JCO absolut bästa, tycker jag.

E.- Ett ögonblick i vinden, André Brink, Den författare som fick mig att få upp ögonen över rasmotsättningarna och orättvisorna i Afrika.

F.- Försoning , Ian McEwan som ett stort McEwan fan jag är valde jag denna jättebra bok.

G.- Glaskupan, Sylvia Plath.  Jag har läst den flera gånger och blir lika tagen varje gång.

H.- Hallarn, Emelie Zola. Lite svag för naturalism och den franska romanen. Hallarna är en gripande skildring över hur människor i samhällets botteskikt hade det på 1800-talet i Paris.

I.- Igelkottens elegans, Muriel Barbery. En underbar bok som utspelas i Paris övre sociala kvarter och handlar om att man inte alltid ska döma människor innan man känner dem.

J.- Just kids, Patti Smith. Varm berättelse över omöjlig kärlek och givande och tagande.

K.- Kulla Gulla, Martha Sandwall-Bergsström. ÅÅÅ vad jag tyckte om Kulla Gulla Serien när jag var liten. Jag kände så mycket för denna stackars föräldralösa flicka som arbetade som hembiträde och tvingades att flytta runt.

L.- Livslinjer, Nancy Huston. En bok som jag bar med mig länge om hur händelser i en familj upprepas generation efter generation.

M.- Min Kamp. Karl Ove Knausgård. En av förra årets stora läsupplevelser.

N.- Norweigian Wood, Haruki Murakami. En bok av Murakami bara måste vara med.

O.- Och solen har sin gång, Ernest Hemingway. En av Hemingways bästa.

P.-  Pärlan, John Steinbeck, En av Steinbecks bästa. Den handlar om det lilla och det enkla. En liten bok med mycket tänkvärt innehåll.

Q.- Quo vadis, Henryk Sienkiewi. En bok som utspelar sig under romarriket, 50 fkr. Oerhört bra.

R.- Ru, Kim Thuy. Läste den alldeles nyligen. Fantastisk skildring av en båtflyktings väg till nya världen från krigets Vietnam.

S.- Shakespeare & Co, Sylvia Beach. Om bokhandeln i Paris som Sylvia Beach öppnade för att förse sina amerikanska landsmän med litteratur på engelska. Underbar.

T.- Trägudarsland, Jan Fridegård. Jag hade en period då jag läste Fridegård och blev väldigt förtjust i hans berättelser från stenåldern.

U.- Utrensning, Sofi Oksanen. Så klart så måste denna bok vara med på min lista. Förra årets absolut bästa bok.

V.Victor. Joan Jara. Den chilenska vissångaren som så brutalt mördades efter statskuppen i Chile 1973. Han fru berättar fint om hans liv och deras liv och saknaden efter honom.

Y.- Yarden, Kristian Lundberg. Gripande skildring över en fruktansvärd tragisk barndom.

Z.- Ziddartha, Herman Hesse. Fuskar lite. Den heter Siddartha. Jag hade en period då jag slukade H Hesses böcker.

Å.- Århundradets kärlekssaga, Märta Tikkanen. Vilken bok! Den måste alla läsa.

Ä. - Älskaren, Marguerite Duras. Självupplevd kärlekshistoria som utspelas i Kambodja oerhört suggestiv.

Ö.- Ögonblick av frihet, Virginia Wolf, Virginia Wolf dagböcker 1915-1941. Är man en Virginia Wolf fan och vill lära känna henne på djupet är Dagböckerna ett bra tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar