söndag 21 november 2010

Från biblioteket

Mina beställda böcker från biblioteket har jag precis hämtat. Paul Auster, Osynlig och En dåre fri Beate Grimsrud. Om Paul Austers senaste Osynllig vet jag inte så mycket faktiskt, bara att jag vill läsa allt av Auster också denna. Jag tycker om Austers sätt att gå in i personer och hur han får slumpen att avgöra romanens utgång. Dårskaper i Brooklyn älskade jag.
Beate Grimsrud skriver i sin En dåre fri om sin psykiska sjukdom. Redan i de inledande korta kapitlen antyds något som hon burit med sig sedan bardomen...

Jag måste passa på att i detta inlägg ge beröm och en eloge till biblioteken, främst i Stockholmstrakten. Jag har lånat böcker på biblioteket mer eller mindre intensivt i olika perioder under hela min läskunniga liv. Vad jag ser är att biblioteken snabbt köper in nyutkomna böcker som finns tillgängliga för lån. Dessutom "populära" böcker med låna kötider får man förvånansvärt snabbt.
De böcker som jag precis lånat hade köplats 6 och 7 och efter en vecka har jag dem i min hand. Är inte det fantastiskt, en service vi ska vara tacksamma för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar