måndag 22 november 2010

Den ofrivillige läsaren

Idag har jag gjort en god frukost till min oläsovillige tonårsson i hopp om att med den goda skinkbaguetten och den varma chokladen även en god bok slinker ned. Tänk att det är så svårt att få sin son att bli fast i litteraturen. Kanske inte bli fast men ändå bli lite sugen på att läsa en bok då och då. Det borde väl ändå vara lite ärftligt!!!

Jag ger mig inte. Snart är det jul och varje jul blir det ett bokpaket under granen , men i år har jag ingen aning om vad för bok jag ska köpa åt honom Efterlysning!!! Har någon ett tips på en riktigt bra bok till en tonåring med stort läsmotstånd. En bok som är så bra att det inte går att släppa boken förrän den är utläst.

6 kommentarer:

  1. Hur gammal är din son? Min son tyckte mycket om "Moment 22" (han har den sortens humor)- och Narnia-berättelserna när han var lite yngre- även "Liftarens guide till galaxen" gick hem. Någonting med humor? Science fiction?- Ja jag vet inte... men dessa ingredienser funkade hos oss.

    SvaraRadera
  2. Hej. Efter många extraarbetetimmar i bokaffär, en sådan som har stamkunder och många tipsförfrågningar, tänker jag: något av Erland Loe, Mark Haddon om han är lite yngre, något biografiskt om ett ämne som han uppskattar eller något rysligt och spännande. Helt beroende av vem han är. Trots att man (jag) gärna vill att alla skall sätta igång med Glaspärlespelet eller Strändernas svall, bara sådär, så har jag sett många exempel på att exempelvis Snabba Cash och Svensk maffia har lett mången ung man in i fortsatt läsande, och det är ju fantastiskt trevligt.

    SvaraRadera
  3. * Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Vansinnig humor.
    * Dollar av Lee Child (första i en serie av hittills 15 fristående). Fantastisk spänning, vapen, smart tuff man som löser problem.

    SvaraRadera
  4. [geim] av Anders de la Motte tror jag skulle kunna vara något. Gillar han att spela dataspel? Perfekt i så fall! En actionroman, snabbläst och skitspännande med en massa tekniska detaljer och spänningsmoment. Perfekt för killar som inte gillar att läsa om du frågar mig.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips!!
    Ingrid:Han är 16 år och går första året på gymnasiet. Moment 22 var en bra idé. Den finns dessutom i min bokhylla. Narnia försökte jag med i mellanstadiet. Det gick inte. Han är inte fantasytypen, inte jag heller. Hur går det för dig i din fantasy värld? Tycker du om dem?
    On Word arts:Erland Loe åter spännande. Jag har själv inte läst något av honom. Mark Haddon har han faktiskt läst om du menar Den besynnerliga händelsen.... Den tyckte han om. Jag tänk om man hade en son som bara så där ville läsa Strändernas svall eller Herman Hesse, som jag gjorde i den åldern. Men här är det far away än så länge. Snabba cash skulle nog fungera. Han fick den i julklapp förra året. Kanske i år... Tack för förslagen.
    Feurzeug: Liftaren har jag faktiskt funderat på. Den vet jag många ungdomar älskar. Tack. Lee Child känner jag själv inte till. Jag ska kolla upp.
    Boktoka: Ja han gillar dataspel. Jag känner inte till Anders de la Motte. Men den verkar verkligen passa. Tack så mycket för tipset.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar min science fiction-utmaning så här långt- men annars är jag inte direkt någon "fantasy-fan". Hesse tror jag nog att du kan få din son att tycka om- kanske om några år? Tror att du fått många bra tips nu! Hoppas att det gör susen!

    SvaraRadera