lördag 19 mars 2011

RU - en av de vackraste böcker jag läst

Ru av Kim Thúy inleds med en dramatisk flykt över havet i båt till doften av motorolja och där hav och himmel går ihop och rädslan för pirater är överhängande. En flykt från kommunism  i Vietnam för att hamna bland andra flyktingar under människoovärdiga förhållanden i Malaysia. för att sedan hamna i Kanada.
Fragmentariskt berättar författaren om hur det gamla lever kvar i nuet och hur nuet påverkar minnet av en svunnen barndom och de värderingar man bär med sig. När hon tänker på kärlek ser hon hur hennes söner ritar hjärtan som en symbol för kärlek medan man i Vietnam övergav sina barn som bevis på kärlek i hopp om att barnen får ett bättre liv. Kim Thuys tankar vandrar till synes osammanhängande mellan nu och då, kulturkrockar med den nya världen och om hur man förändras och påverkas av den amerikanska drömmen som förändrar människan till att vara självsäkra och med myndig röst framför sina önskemål..
"Varje gåva vi gav vandra var verkligen en gåva eftersom det alltid fanns en tanke med den. Och varje gåva var verkligen en gåva eftersom den framför allt hade krävt en uppoffring och fyllde ett behov eller uppfyllde en önskan eller en dröm. Vi visste precis vad våra närmaste drömde om; vi låg ju tätt intill varandra nätterna igenom. På den tiden drömde vi alla samma drömmar. Under lång tid var vi tvungna att drömma samma drömmar, som alla var varianter av den amerikanska drömmen".
Det här är en av de vackraste böcker jag har läst. Osentimentalt  och poetiskt berättar Kim Thúy om hur en familj tvingades fly i båt undan kommunisterna i Vietnam  från ett välbärgat liv till  att hamna i ett nytt liv som flykting. Kim Thúy fångar i små brottstycken  stundens känsla med en lågmäld inlevelse sin barndoms Vietnam som också blir nedhopp i Vietnams historia och som ställt i kontrast till det nya livet men där minnet blir selektivt:
" Jag fördrar att minnas sådant som kittlar mitt minne eller ger mig svindel, mitt vankelmod, min ombytlighet, mina överdrifter och tillkortakommanden... jag föredrar dem eftersom jag kan forma dem beroende på sinnesstämning, meden ett föremål alltid är orörligt stelnat skrymmande."

Dessvärre är boken bara 150 sidor och jag hade velat fortsätta att läsa Kim Thuys berättelse om  hur man förlorar sitt ursprung när man lämnar sitt land.

Den här boken måste läsas och upplevas en bok som jag kommer att bära med mig inom mig länge. Ytterligare en  pärla  från SEKWA. Kim Thúy besöker Sverige se här för mer information.

2 kommentarer:

  1. Jag lägger den på minnet! Fint skrivet av dig!

    SvaraRadera
  2. "Ru" är en bok som jag har skrivit upp- den vill jag gärna läsa så småningom.

    SvaraRadera