söndag 27 mars 2011

Hemligheten - Philippe Grimbert

Hemligheten av Philippe Grimbert läste jag nästan i en enda sittning utan att kunna lägga ifrån mig.  Jag var fast från första sidan.
Hemligheten är en självupplevd berättelse från efterkrigstidens Europa där Philippe växer upp i Paris tillsammans med sina föräldrar som har en historia som de helst vill glömma.
Philippe föds klen, spinkig och sjuklig trots att hans föräldrar ofta tränar och har motionsrum hemma och är atletiska. Han är ensambarn och för att att inte känna sig ensam skapar han i fantasin en låtsasstorebror som skyddar honom och får honom att känna sig stark och modig.
I butiken bredvid hans föräldrars arbetar Louise som Philippe blir förtrolig med och där tillbringar han många eftermiddagar tillsammans med henne och samtalar. Louise börjar berätta för honom om hans historia, hon leder in honom till sanningen om hans föräldrars öde som han trodde var ett helt annat.
När livslögnen avslöjas och sanningen kommer upp till ytan visar det sig att den låtsasstorebror han i sin fantasi har haft i själva verkat har existerat växer Philippe och får det självförtroende han aldrig haft, han blir stark, modig och förstår vad pappans blick söker och vad mammans tystnad står för.
I Hemligheten berättar Philippe Grimbert osentimentalt och ömsint sin personliga historia men som också blottar  några år ur Europas svarta historia med förföljelse, förintelselägren, demarkationslinje, deportering, svarta rälsen mot avgrunden som en del av verkligheten.
En stark och gripande historia som  berättar om en grym och fruktansvärd period i Europa.
Läs, läs, läs!

6 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver denna bok!
    Den vill jag verkligen läsa

    SvaraRadera
  2. Jag är nummer ett i kön så det finns hopp om snar läsning för mig!! Det ser jag fram emot. Tack för fina tankar om boken.

    SvaraRadera
  3. Monika. Tack. Då har du något att se fram emot.
    Ingrid: Då kanske du har den i veckan. Det är en bok som lever kvar inom mig.

    SvaraRadera
  4. Den låter riktigt otäck, sätter upp den på läsa-listan.

    SvaraRadera
  5. Marie: Kanske inte riktigt otäck men väldigt tankeväckande.

    SvaraRadera
  6. Jag sa ju att du skulle gilla den!
    Ingrid och du hade reserverat på biblioteket.

    SvaraRadera