fredag 11 mars 2011

Inbunden eller pocket

Jag älskar att titta på min hög av böcker som jag precis har inhandlat på bokrean, bara inbundna. Det är en speciell känsla ätt läsa inbundna böcker, kvalitet i papper, tydligare typsnitt. Pocket i all ära med alla sina fördelar, men det slår inte känslan av att ha en inbunden bok i sin hand, känna när det knakar lite i bokryggen när man öppnar boken för första gången. Härligt.
Pocket har onekligen sin fördelar; överkomligt pris, lätt att ta med, det gör inte så mycket om omslaget blir lite tummat och tilltuffsat, om boken försvinner är sorgen inte lika stor som om man förlorar en inbunden, man får så många fler pocket till samma pris som på en inbunden.

Vad föredrar ni pocket eller inbunden?

9 kommentarer:

  1. Det är en härlig känsla med inbundna böcker, gärna gamla, lite nötta skinnband. Men även nya moderna, gediget gjorda böcker som tål att läsas om och om igen. Vilket inte hindrar att det finns många pocketböcker i min bokhylla, det var ju det där med priset också...

    SvaraRadera
  2. Svårt val, men jag tror ändå jag väljer pocket. Det gör helt enkelt för ont att få en inbunden bok i huvudet när man kämpar mot sömnen :)

    SvaraRadera
  3. jag föredrar pocket, får plats flera :)

    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Petra:Ja gamla nötta skinnband är något speciellt. Finns inte så mycket av dem nuförtiden.
    Vicy och Hannele: Pocket har ju sina fördelar.

    SvaraRadera
  5. Gamla inbundna böcker med historia.... de är nog mina favoriter. Pocket är annars det jag köper mest och det beror på vikt och pris. Det är ofta jobbigt att läsa tunga inbundna böcker i soffa och/eller säng och tyvärr... nya inbundna betingar oftast ett hutlöst pris....(därför är det härligt att se din reahög!)

    SvaraRadera
  6. Ingrid: Precis som du skriver är det något speciellt med gamla böcker med historia, men visst är det lättare att hantera pocket.

    SvaraRadera
  7. Fast inbundna,nya böcker luktar bäst.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att det är en speciell känsla att vända blad i en inbunden bok. Jag vill även slå ett slag för biblioteksböcker. De doftar så gott! Men står valet mellan pocket och inbunden väljer jag oftast pocket. Anledningen till detta är att jag pendlar till jobbet, och inbundna böcker är lite för tunga att släpa med sig till tåget...

    SvaraRadera