lördag 4 december 2010

Kvinnor som offer

Efter det årliga lussekattsbaket sätter jag mig ner för att  läsa. Det är skön lördag och jag och maken har tagit en lång skidtur i en kylig snöig december några svaga bleka solstrålar letar sig fram. Nu stundar en lång lässtund.
Jag har kommit ett bra bit in i Seffi Atta Allt gott ska komma dig till del men ännu inte läst ut den. Jag har några reflektioner och iakttagelser som jag vill delge.

Handlingen utspelas i Nigeria i Laos där Enitan växer upp i en välutbildad familj. Pappa är advokat. Som liten blir hon vän med Sheri. Under några perioder i deras liv tappar de kontakten med varandra, men kontakten återupptas igen. Enitan utbildar sig till advokat i England och Sheri försörjer sig på att laga mat på en cateringfirma.
Det som genomsyrar boken är kvinnans ställning som alltid ligger långt under mannens. Mannens rättigheter och kvinnans skyldigheter. Kvinnan befinner sig i ett helt annat utgångsläge oavsett utbildning och är sedd som  någon man kan behandla hur som helst. Lagen är på mannens sida. Mannen har rätt att slå kvinnan, hålla henne inlåst, försätta henne på gatan, vara otrogen, utöva polygami ja listan är lång. Detta pågår hela tiden.

Inte ens Enitan som utbildar sig till advokat i England och återkommer till Laos kan försörja sig utan bor hos pappan som dessutom hånar henne för att hon misslyckats i att försörja sig trots att hon är vuxen.
Allt gott ska komma dig till del vittnar om många situationer där kvinnans roll är obetydlig och situationen outhärdlig. Varför blir kvinnan alltid offer är den fråga som susar genom mitt huvud när jag läser den här boken.

När jag för ett tag sedan läste Sofi Oksanens Utrensning slog mig samma tanke: kvinnan är alltid den som skyddar  och offrar för att sedan själv falla.

Av Allt gott ska komma dig till del har jag hälften kvar att läsa, än ser jag inget hopp om att något ska förändras trots att titeln har ett hoppfullt budskap.

1 kommentar:

  1. ibland vill jag läser lite lättare böcker

    (Vaffö får inte ALLA kommentera, då kunde jag länka direkt till min bokblogg http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera