måndag 20 december 2010

Den perfekta julklappsboken att ge och att få

Om jag skulle önska mig en riktigt härlig, rolig, mysig, allvarlig, välskriven, trovärdig, lättsam bok att läsa under julen skulle jag välja En dag av David Nicholls. Just den innehåller allt en julbok ska innehålla som man vill ha i lugnet efter julhetsen då man kan sjunka in i en bok och gå in i en handling och bara hänge och njuta av en intrig. Just En dag är en sådan bok. Jag vet att många bloggare redan skrivit om den här boken och den toppar många listor just nu och då är det lite svårare att skriva en recension på ett innehåll som redan är uttömt. Men jag kan inte låta blir att ändå skriva några rader om boken. Tipset om En dag har jag fått av den mängd bokbloggare som höjt boken skyarna, men en bokbloggare antydde hur det skulle gå för huvudpersonerna och det la lite sordi på hela läsningen när man visste slutet. Fy så får man inte göra.
Boken handlar om Emma och Dexter. De träffas precis efter sin examen och tillbringar natten tillsammans. Sedan går de skilda vägar. Men deras vägar korsas hela tiden och de stöter på varandra på fester, bröllop, genom gemensamma vänner. Emma är den ordentliga medelklassflickan som studerar till  lärare, har ambitioner och drömmar och är samhällsengagerad. Dexter är tvärtom. Överklasspojken som dricker för mycket, provar droger och förbrukar flickor. Den charmige och snygga slarvern som det inte blir något av.
Men Emma och Dexter, trots sina olikheter dras till varandra men de får inte riktigt till det utan det som var kärlek blir en fördjupad vänskap.
Varje kapitel utspelas den 15 juli varje år sedan deras första natt 1988 och vi följer dem ända till den 15 juli 2005. Det kan låta lite märkligt att bara berätta om just en dag varje år. Men David Nicholls gör det väldigt skickligt med tillbakablickar och skapar på så sätt en väl sammanhållen roman.

Det här är inte bara en bok om vänskap och kärlek utan också om unga människors väg att hitta sin plattform i livet; dejting, äktenskap,jobb, bostad, barn, skilsmässa.

När jag läste En dag såg jag boken som en film med Hugh Grant i huvudrollen som Dexter, springa omkring och göra sig omöjlig och lustig och det förtog lite av upplevelsen. Trots att jag läste hela boken med ett leende på läpparna fanns komiska drag i boken som lätt blir förutsägbara med en effektsökar tendens som a la brittisk komedi.

7 kommentarer:

  1. Jag är SÅ nyfiken på denna bok som jag har läst såväl recesion av ( ihelgen) och flera blogginlägg. den hamnar på bok-önskelistan.

    SvaraRadera
  2. Catrin: Hoppas du får den i julklapp och att du får en trevlig läsning.

    SvaraRadera
  3. Den står högt upp på min läslista i jul (köpte den i London i somras).

    SvaraRadera
  4. Marie: hur har du kunnat låta blir att läsa den??

    SvaraRadera
  5. Den ska bli film har jag hört, undrar om inte Grant är lite för gammal annars vore väl han given?

    SvaraRadera
  6. Joanna: De kan kanske sminka honom lite. Men nog är han en Dextertyp. Charmig, snygg kvinnokarl... :)

    SvaraRadera
  7. Jag vill också läsa En dag!! Kanske ska man unna sig ännu en julklappsbok... hmm...

    SvaraRadera