måndag 1 augusti 2011

Min sommarskrivarhörna och höstens måsten

Trots att jag njuter i fulla drag av ledighet och högsommarvärme och läser under parasollet kan jag inte låta bli att fundera över höstens bokutgivning och över de böcker som jag måste läsa i höst. Jag har sammanställt en liten lista som säker kommer att fylla på när hösten väl är här.

Moderspassionen - Majgull Axelsson
Av alla hennes böcker som jag har läst har jag på olika sätt blivit gripen. Hon skriver engagerat om relationer och utsatta kvinnor. Jag glömmer aldrig Rosario är död om den lilla filippinska flickan som utsattes för pedofili. Jag var stundtals tvungen att lägga den från mig boken under läsningen för att den var så otäck.

Min kamp 3 - Karl-Ove Knausgård
Jag vill veta hur det går för denna vilsna norrman i Sverige.

Frihet - Jonathan Franzén. Jag har längtat  efter att få läsa den boken ända sedan den kom ut på engelska.

David Grossman Min nyupptäckta favoritförfattare kommer ut med en ny bok i höst.

Rose -Tatiana de Rosnay 
Den heter Rose på franska och kommer ut i höst på svenska . Jag vet inte vad den kommer att heta på svenska. Lär vara ett spännande kvinnoöde från 1800-talet. Tatiana de Rosnay är ett mycket intressant författarskap.

Dagböcker - Mircea Cartarescu 
Jag har länge varit nyfiken på denna rumänske författare. I år ska jag läsa något av honom.

Men ännu är det någon månad kvar av sommaren och någon brist på böcker att läsa har jag inte i väntan på hösten.

1 kommentar: