söndag 14 augusti 2011

Just nu läser jag

Just nu i mina desperat få dagar jag har kvar av sommarlovet försöker jag maratonläsa för att hinna i kapp det jag hade tänk läsa under sommaren. Det går så där kan jag säga. Jag har fyra böcker på gång samtidigt och försöker läsa lite i alla då och då under dagen. Inget att rekommendera.
En av böckerna är Momone av Simone Berteaut, Edit Piafs halvsyster som skriver som sin miserabla och trasiga barndom bland Paris rännstenar på 20-talet. Det är en fruktansvärd skildring över en uppväxt med en mamma som försörjer sig som prostituerad och en pappa som hon inte vet vem det är. Hon skriver att hon lär sig att vara tyst men att observera och det är dessa observationer vi läser om i Momone.
Till mitt försvar om att läsa 4 böcker samtidigt; Momone är en så tung uppväxtskildring att man behöver lägga de i från sig ibland för att läsa något lättsammare.
Simone Berteaut har förövrigt skrivit  en biografi över sin syster, Edit Piaf som kom ut 1972.

1 kommentar: