torsdag 11 augusti 2011

Inne i Tolstojvärlden

En bra bit in i Anna Karenina av Leo Tolstoj har jag kommit. Det är en härlig läsning. Trots att boken är en smärre tegelsten och jag är tvungen att lägga den åt sidan ibland för att vila armarna är det svårt att släppa den. Med detaljerad beskrivning,subtilt framtagna porträtta av olika personer och dess släkingar framgår hur personernas karäktärer och den miljö de lever i och i vilken social ställning de befinner sig. Anna Karenina har precis varit på bal och träffat Vronskij intet ont anande om hur hennes liv kommer att förvandlas och vad kärlekens konsekvenser drar med sig.
Även om jag läst Anna Karenina i ungdomsåren och vet hur den slutar är jag lika fascinerad och lever med personernas öden i romanen, deras missnöjen, kärlek, tillkortakommanden och glädje.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen de där gamla ryssarna, Gogol och Dostojevski är klara favoriter.

    SvaraRadera
  2. Böcker x 3 och Mette: De gamla ryssarna är också mina favoriter.Jag hade en rysk period då jag läste allt ryskt, nu finns det några jag vill läsa om bl a Dostojevskij dock läser jag om Brott och straff ibland.

    SvaraRadera