fredag 5 augusti 2011

Läst i juli

 Den här drömmen och föreställningen som jag har att läsa mer på sommaren stämmer inte. Jag läser kanske mer på tider då jag är mer vaken och pigg än när jag jobbar och är därmed mer koncentrerad på min läsning än under jobbperioder. Men mycket mer läsning blir det inte som jag trodde. I stället har jag sett mer film och träffat vänner och umgåtts i högre grad än annars. Jag har också lyssnat på radio och musik mycket mer än vanligt. När jag jobbar (jag är lärare) har jag ett enormt, jättestort behov av tystnad när jag kommer hem, då är läsning en sådan bra sysselsättning, avkopplande och härligt att sjunka in i andra världar.
 Alltså är min lästlista över lästa böcker i juli inte mer omfattande än under andra månader, men kanske att jag väljer något tjockare böcker på sommaren.

Här ligger jag och blöder -  Jenny Jägerfeld
Jane Eyre-Charlotte Brontë
Farlig förbindelse - Carole Seymour-Jones
En kärlekshistoria - Nicole Krauss
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö- Håkan Nesser
1Q84 -Haruki Murakami

Summa sidor 1887.
Jag har inte läst någon besvikelse utan bara BRA böcker denna period. Om jag ska välja en stor läsupplevelse så är det nog Jane Eyre. Ett starkt kvinnoporträtt och öde.
En farlig förbindelse om Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre är också en intressant läsning om deras liv i Paris i mitten på förra seklet.
Nicole Krauss är ett mycket intressant författarskap
En ungdomsbok har jag läst.

4 kommentarer:

  1. Jag drömmer också om att läsa en massa när sommarn närmar sig och vardagen känns slitig, men av erfarenhet vet jag med att det inte riktigt brukar bli så. Resor, upplevelser och mycket ensamtid med barnen är väl några av anledningarna. Det blir mest sena kvällar i sängen som ägnas åt läsning.

    SvaraRadera
  2. Jane Eyre ska ju bli film igen, ska nog läsa om.

    SvaraRadera
  3. Vicky: Javisst är det så. Men ensamtid med barnen är också såååå viktig.
    Hannele: Den filmen är ett måste. spännande att se vem som spelar Jane.

    SvaraRadera
  4. Din lista är en dröm jämfört med min sommarläsning. Fick liksom inte till det i år! Ser desto mer fram emot höstläsningen.

    SvaraRadera