söndag 5 september 2010

Nu har även jag...

 Nu har även jag hittat till Nya Akademibokhandeln på Hötorget. Oj vad fint och fräscht. Lätt att hitta det man söker och tydliga skyltar som vägleder en till rätt hylla och trevlig personal. och ett inbjudande café. Visst är det härligt med en ny bokhandel!
Jag har inte precis något bokköpstopp som råder just nu bland flera bokbloggare har jag läst. Jag skulle tycka att det vore svårt att bestämma sig för att inte köpa böcker. Jag blir nästan alltid sugen på att köpa en bok när jag besöker en bokhandel men ibland kan det räcka med att gå omkring bland böcker, känna, ta och få inspiration och upptäcka något nytt.
Just nu befinner jag mig "mellan böcker". Jag väntar på en Adlibirs försändelse och har några böcker jag beställt på biblioteket som det är kö på som jag väntar på och högen av olästa böcker  känns inte speciellt lockande just nu.
På Akademibokandel hade de ett erbjudande 3 pocket för 147,-. Ja, varför inte.  Jag slog till. Det blev:

Med livet framför sej, Emile Ajar
Chicago, Alaa A-Aswany
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Jonas Jonasson

På väg ut ur bokhandeln stannade jag vid hyllan med böcker och personer som valt att sätta ut de 5 böcker som betytt mest för dem. Intressant idée. Jag började tänka på person och de val av böcker de hade gjort. Säger valet av böcker något om personen som läst boken. Vad ligger bakom valet av just dessa böcker? Vilken läsupplevelse hade de av just dessa böcker?. Huvudet började snurra och fundera och på väg hem tänkte jag vilka böcker har betytt mest för mig. Det var inte lätt. De som har berört mig mest eller betytt mest är det någon skillnad? I mitt sökande efter betydelsefulla böcker var jag tvungen att gå lång tillbaka i tiden. Jag kunde inte hitta så många under de senaste åren. Jag valde 3 böcker som betytt och berört mig för länge sedan och två som jag läst ganska nyligen.
Min lista blev så här:

Ana Karenina, Leo Tolstoy
Samhällets olycksbarn, Victor Hugo
Farväl till vapen, Ernest Hemingway
Hemkomsten, Bernard Schlink
Livslinjer, Nancy Huston

Kanske fler bokbloggare har funderat. Det vore intressant att läsa om era 5 genom tiderna viktigaste böcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar