tisdag 31 augusti 2010

Sommarbokslut - bokhöst

Den sista av mina sommarböcker är nu utläst och jag hann med att läsa de böcker jag hade tänkt och bestämt att läsa undersommaren. Jippi!! Det blev inte lika många som förra sommaren  men dock 19 stycken. Vid en snabb eftertanke har behållningen av sommarens läsning varit god. På sommaren blir det för mig att läsa de böcker som blivit kvar på hög efter vintern och kanske läsa någon klassiker eller rent av läsa om någon bok. Bokhora ställde frågan för några veckor sedan och man förändrar sin läsning på sommaren. Mitt svar blir nej. Jag läser  nog på som vanligt och försöker att läsa ikapp det jag inte har hunnit med under året. Just på sommaren när bokutgivningen står still och tillgång till bibliotek, boklådor och internet är begränsad tycker jag det är bra att läsa det man inte hunnit.
Min sommarboklista ser ut så här:

Eastern Parade, Richard Yeates
Saras nyckel, Tatiana de Rosnay
Sista resan, Carsten Jensen
Sara Waters, Kyssa sammet
Den utstötte, Sadie Jones
Ficktjuven, Sarah Waters
Dödgrävarens dotter, Joyce Carol Oates
No och jag, Delphine de Vigan
Glaskupan, Sylvia Plath
Stalins kossor, Sofi Oksanen
Mrs Dalloway, Virginia Wolf
Fågeln som vrider upp världen, Haruki Murakami
Främlingen i huset, Sarah Waters
Himlen i City Bay, Catherine Mavrikakis
Just kids, Patty Smith
Mäster, Alexandra Coelho
Baby Jane, Sofi Oksanen
Bumerang, Tatiana de Rosnay
Yogaliv, Eva Lewenhaupt

Några böcker har stannat kvar och som  jag bar med mig inom mig mer än andra  var t ex En dödgrävares dotter, som precis som Himlen i City Bay mycket handlar de om sin historia som man bär med sig och aldrig blir fri ifrån hur mycket man än försöker fly ifrån den. Sanningen hinner alltid ifatt. Mycket starka böcker båda två. Carsten Jensens konstnärsporträtt tröttnade jag på efter hundra sidor och läste aldrig ut den lika så Mäster. Just kids var helt underbar. Patti Smiths berättelse om hennes kärlekshistora tillsammans med Robert Mapplethorpe under hippietiden i USA. Den utstötte, Sadie Jones var säkert bra, men så dåligt översatt med direkta grammatiskafel som störde bokens handling och budskap.

Nu stundar hösten med nya bokutgivningar, recensioner, författarpresentationer och bokmässan att frossa i.
Jag gör listor även på de böcker jag vill läsa och skriver in datum  i min kalenderför intressanta författarträffar.
En början på önskelista för bokhösten ser ut så här:
Spill, Sigrid Combüchen
Att springa, Maria Sveland
Min kamp, Karl Ove Knutagård
Underjordiska timmar, Delphine de Vigan
Kazuo Ishiguro, Nocturner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar