söndag 12 september 2010

Engångsligg - Josefin Palmgren

Klementin är en Stockholmstjej i 20-årsåldern som arbetar i reklambranchen och som rör sig i vimlet  kring Stureplan. Olycklig och vilsen men  döljer sin olycka genom att klä sig rätt och vara rätt och ständigt vara ute bland folk. Hon söker nya kompisar och nya killar att ligga med för känna sig bekräftat i stunden för att sedan känna tomhet och ensamhet och så fortgår det genom hela romanen. Jag ville mest ruska om Klementin och ge henne en hög med självhjälpsböcker som t ex tro på dig själv, hur hittar man lyckan,  lyssna på ditt inre, hur skapar man nära och varaktiga förhållanden.  Man vill liksom att hon ska bryta ett mönster av att känna att hon duger genom att ligga bara med en massa killar. Nu var kanske inte den här boken  min typ av bok. Det kunde jag räkna ut innan jag började läsa den, men jag tycker om att läsa debutanter och jag tycker om att läsa unga författare och var nyfiken vad denna kunde ge.
Boken är tunn endast 150 sidor och det räckte precis, inte en mening till. Romanen är välskriven och full av fyndiga metoforer och liknelser och ett snabbt och energiskt språk och jag tycker Josefin Palmgren har skrivartalang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar