söndag 17 juli 2011

Mad men

Länge går jag och längtar efter sommaren då jag ska läsa och läsa. Jag gör listor på alla böcker jag ska avverka för att när hösten kommer och högen av olästa böcker är tom och jag kan  sedan börja fylla på ett nytt lager för att ha till vintern. Undrar om jag varit ekorre i mitt tidigare liv :). Men nu är det så att verkligheten överensstämmer sällan med drömmen. Nu när sommaren väl är här är det så kul att återuppta kontakt med gamla och nya vänner och träffas och sitta och prata fram på småtimmarna så bokläsandet får en sekundär hobby som i bästa fall  utövas 1 timme om dagen.Just nu.
Ett annat nytt nöje för sommaren är att jag är fast i den amerikanska serien Mad men. Tretton avsnitt har jag suttit och sett.
Mad men utspelas på 60-talet på en annonsbyrå i New York. Det är männens värld och kvinnorna får nöja sig med att vara hemmafruar eller i bästa fall sekreterare. Deras röster och åsikter är det ingen som tar på allvar. Samtalen mellan kvinnor rör sig mest om kläder, barn och annat ytligt. Det röks hela tiden och man spar inte på drinkarna på arbetstid heller. Var det verkligen så här på 60-talen?  Jag kan tycka att det inte var så hemskt länge sedan det var 60-tal men kvinnans underordnade roll och förminskade betydelse känns väldigt avlägsen. Stämningen och jargongen på annonsbyrån bland männen präglas av sexism, antisemitism och homofobi. Politiska inslag så som presidentval förekommer. En mycket välgjord och sevärd serie som på ett trovärdigt sätt belyser tidsandan.

2 kommentarer:

  1. Älskade också denna serien! Åtminstone de två första säsongerna, sen börjar den gå på tomgång. Och visst har det hänt än del, samtidigt kände jag att serien snarast var en nutida kommentar på 60-talet snarare än något annat.

    SvaraRadera