fredag 22 juli 2011

Köpt idag

Hos en bouquiniste idag vid Seine strand hittade jag en biografi om Simone de Beauvoir. Jag är en stor beundrare av henne och blev väldigt glad att jag hittade ytterligare en biografi. I ett tidigare inlägg har jag skrivit att jag just nu läser En farlig förbindelse som handlar om Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartres förhållande där författare omvärderar de uppfattningar om paret som vi har..
Biografin som jag idag har köpt, Simone de Beauvoir  av Claude Francis/Fernande Gontier handlar om brevväxlingen mellan Simone de Beauvoir och hennes amerikanske älskare Nelson Algren 1947-64.
Nu är boken, som är på 400 sidor, på franska och min franska är så där. Jag klarade av att läsa inledningen så med stark vilja och ett bra lexikon kanske jag klarar av att läsa ut boken.
Författarna som gav ut boken 1985 frågade Simone de Beauvoir om lov att ge ut korrespondensen mellan henne och Nelson Algren. Simone de Beauvoir dog 1986.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar