tisdag 6 september 2011

Tematrio - favoritklassiker

Den här veckan frågar Lyran efter klassikerfavoriter.
Just nu, som jag har skrivit i några tidigare inlägg, har jag min egen klassiker utmaning. Jag ska läsa minst en klassiker i månaden har jag bestämt. Ja, ja det går så där men några har jag ändå hunnit med i år.
Jag är glad att jag äntligen tagit mig i kragen och läser klassiker. Det är oerhört intressant och spännande och litterärt givande läsning och jag förvånas ofta över hur moderna en del klassiker känns trots att det har över hundra år på nacken.

Det är inte lätt att välja bland högen av klassiker, men följande har jag kommit fram till är mina favoriter:

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij
En bok jag läst flera gånger och varje gång upptäcker jag något nytt. I min bokhylla har jag 3 utgåvor.

Anna Karenina av Leo Tolstoj
Jag håller faktiskt på att läsa om den just nu. För andra gången. Det går lite långsamt. Den är på nästan 900 sidor.
En roman om kärlekens uppslitande baksidor men oerhört tragiskt slut, men så gripande i sitt gestaltande.

Jane Eyre - Emelie Brontë
Berättelsen om den föräldralösa Jane Eyre och hennes utveckling till självständig kvinna. Ett mycket starkt kvinnoporträtt.

När jag funderade över vilka klassiker jag skulle välja tänkte jag att de flesta klassiker är både dramatiska och tragiska. Är det månde det som gör en roman till en klassiker. Inga slätstrukna historier här inte.

3 kommentarer:

  1. Brott och straff är min favorit också.

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt itne last "Brott och Straff", maste verkligen se till att fa det gjort, alla sager att den skall vara sa himla bra!

    SvaraRadera
  3. Emma: Brott och straff är verkligen mycket gripande och läsvärd.

    SvaraRadera