söndag 4 september 2011

En farlig förbindelse - Carole Seymour-Jones

Simone de Beauvoir har för mig alltid varit feminismens okrönta drottning och tillsammans med Jean-Paul Sartre varit idealbilden för det jämlika intellektuella paret. Ända sedan ungdomsåret har jag läst framför allt Simone de Beauvoirs romaner och självbiografier men även några av Jean Paul Sartres. Men även de biografier som kommit ut om paret har jag läst. Ju mer jag fördjupat mig i deras böcker och biografier har jag sett dem som de fulländade paret när det gäller jämlikhet och frihet. Simone de Beauvoir som gick ut den välrenomerade skolan Ecole superior Normal som kurstvåa och Sartre som etta några år före. De hade ett livslångt intellektuellt samarbete och valde bort äktenskap och barn och delade aldrig lägenhet för att få tid för att skriva oinskränkt.
När jag i vintras hittade En farlig förbindelse av Caroles Seymour- Jones på bokrean var jag naturligtvis tvungen att köpa den.
Vad Semour-Jones gör i sin bok är att omkullkasta den gängse bild världen har av Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre som det idealiska jämlika förhållandet.
Här beskriv utförligt Simones de Beauvoirs sexuella utsvävningar och erövringar bland unga kvinnliga studenter. Till och med de studenter som hon själv undervisade hade hon sexuella relationer med. Även hennes affärer med andra män beskrivs. Dagboksanteckningar avslöjar hennes intima tankar och lustar.
Sartres mindre trevliga sida beskrivs också så som hans bristande renlighet.
Detta par som för mig alltid varit stilbilden över det perfekt fungerande fria förhållandet där kvinnan bestämmer över sitt liv och sina mål förändras när Seymour avslöjar en annan sanning som omvärlden inte känt till tidigare.
Trots att boken både är välskriven och författaren har gjort en noggrann research över deras liv och bakgrund i detalj (boken är på 550 sidor) tycker jag det finns en smaklöshet i att avslöja människors intima sidor i syfte att skapa sensation. Boken är något utstuderad i sitt sätt att hitta snaskigheter. Allt behöver man inte veta om människors intimaste innersta tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar