söndag 29 augusti 2010

130 miljoner böcker

Jag läste i DN i går att ca 130 miljoner böcker har getts ut i världen. Jag som precis har sammanställt och skrivit rent en lista på de böcker jag läst sedan 1990 och summan blev ca 1600. Vad är det i jämförelse men alla böcker som utgivits. Ingenting. Men tanken slog mig att hur många böcker man har olästa. Nu kanske av alla de 130 miljoner böcker  man inte vill ha läst alla. Jag kan ändå inte låta bli att tänka att någon intressant och spännande bok som just berört och som jag skulle tyckt om att läsa har jag nog missat.
Hur många böcker har man kvar att läsa? Nu gäller det att vara selektiv. Jag som precis har lärt mig att lägga ifrån mig en bok som inte verkar bra istället för att envist hålla mig kvar och läsa ut dåliga böcker.
Hur brukar du göra? Fortsätter du att läsa en bok som du dömt ut som tråkig och ointressant redan efter 50 sidor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar