måndag 3 oktober 2011

Tematrio - Nobelpris

Just nu spekuleras och diskuteras det om vem som kan tänkas få Nobelpris i litteratur.
Själv har jag inte den minsta aning. Jag kan misstänka att det blir en poet för det var några år sedan sist. Det blir kanske något från Ryssland och däromkring.
Mest av allt önskar jag att det blir någon som jag vill läsa och som jag tycker om. Någon som ökar min litterära bredd och ger mig nya vyer.
Min lista ser ut så här och då innehåller den förstås författare som jag redan känner till och uppskattar.

Haruki Murakami för hans berättar förmåga
Ian McEwan för hans stilistiska talang
Nuruddin Farah den somaliska författare som berättar så levande om traditioner och värderingar från sitt land. Det har tidigare spekulerats i om han får Nobelpris.

1 kommentar:

  1. Jag skulle aldrig ens kunna gissa vem som får nobelpris. Alldeles för dålig på sånt!

    SvaraRadera