lördag 1 oktober 2011

På torsdag får vi veta

På torsdag kommer Peter Englund att tillkännage vem som blir årets Nobelpristagare i litteratur. För oss litteraturälskare är det alltid lite av en högtidsdag. Det spekuleras lite här och var vem som kan tänkas får detta ärofyllda pris. Själv har jag varken några tankar eller önskemål i år. Man kan i alla fall  räkna bort att en författare från den spansktalande världen får prisa. Man kan säkert  också räkna bort att en författare verksam i Europa får det. Vad blir kvar kanske någon ryss eller från de språkområdena. USA? Ja vad vet jag. Jag väntar med spänning till torsdag kl 13. Vad jag hoppas på är att det blir en författare som ytterligare vidgar och breddar mitt litterära fält.
Har ni några  förslag eller önskemål?

5 kommentarer:

  1. visst är det alltid kul att se, om man har något i egen bokhylla...

    SvaraRadera
  2. Ja visst är du kul att se om man har något i bokhyllan, men också upptäcka något nytt,

    SvaraRadera
  3. Doris Lessing var en av få Nobelpristagare jag hade många av...

    SvaraRadera
  4. P.S.
    Vaffö måste man vara inloggad för att kommentera...?? Jag tillåter ALLA att kommentera, eklare...

    SvaraRadera
  5. Spännande! Jag har faktiskt dålig koll på vilka författare det spekuleras kring. Men jag ska helt klart hålla koll när det tillkännages på torsdag.

    SvaraRadera