onsdag 17 augusti 2011

Fallet Courrier - Marta Morazzoni

Man ska inte förledas av titeln. Fallet Courrier av Marta Morazzoni är inte någon deckare eller spänningsroman. Nej den här romanen är något helt annat och utspelar sig på landsorten i mellersta Frankrike i början av 1900-talet.
Alphonse Courrier är järnhandlare i  Auvergne. När han vid dryga 30 år bestämmer sig för att gifta sig väljer han inte byns fagraste kvinna utan den mest regäla, Agnés. Efter ett antal år får de två sönder.
Boken handlar om spelet mellan människorna i denna lilla avkrok i Frankrike vid förra seklets början. Ett persongalleri över prototyper som kan finns i en liten by; skvallertanten, kvinnan som inte blir gift men åtrår järnhandlaren, kvinnan som besöker järnhandlaren i hans butik två kvällar i veckan, den regäla hustrun som blir varm när veterinären kommer på besök osv.
Fallet Courrier är en varm och underfundig berättelse om livet i en liten by för hundra år sedan. Trots att det är en rolig och givande berättelse att läsa tycker jag inte att författaren lyckats att fånga tidsandan på ett bra sätt. Jag får påminna mig om att det faktiskt är i början av 1900-talet som berättelsen utspelar sig och inte idag.
Det är inte ofta som jag läser och "kommer över" böcker författade av italienare och min kunskap om italienska författare är dålig, därför var det extra intressant att läsa Marta Morazzoni. Ett författarskap jag gärna fördjupar mig i.
För Fallet Courrier har Marta Morazzoni belönats med flera pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar